5.díl R+R: Co máme právo po dítěti chtít a jak to říct (1.POPIS)

Standardní

Jak sdělovat OPRÁVNĚNÉ POŽADAVKY (hygienické návyky, učení se do školy, neubližování…)

-někteří používají zcela přirozeně efektivní komunikační dovednosti, protože měli kliku a poznali je v dětství

-ty dovednosti jsou použitelné s dětmi i dospělými

-protipól OP je žádost o laskavost (té dítě nemusí vyhovět)

-když blbě formuluji OP, může to znít jako žádost, laskavost (od manžela, dětí)

„POMOZTE MI“ vypustit ze slovníku kolem provozu domácnosti!!!!!!!!

„Prosím tě, pomoz mi umýt nádobí“

„Dyť jsem ti ho umyl už minulej tejden…“

nebo „Umyl jsem ti už dítě“

7 způsobů, jak správně mluvit s dítětem, když po něm něco oprávněně chceme

  1. POPIS + přizvat druhého na řešení „Nádobí není umyté, co s tím uděláme?“ místo „Tys to zas neumyl, to se poseru…“
  2. INFORMACE (ne 2.os.) „V botách doma nechodíme, aby tu nebyla špína“ místo „Zuj si boty, nebo tě praštim!“
  3. JEDNO SLOVO + oslovení „Berto, boty!“
  4. dát na VÝBĚR „Chceš jet na kole nebo půjdeš rači pěšky?“ místo „Už se vobuj, nebaví mě to opakovat“
  5. VYJÁDŘIT svá přání, očekávání, pocity „Očekávám, že lidem, kteří spolu bydlí, bude na druhých záležet“
  6. JÁ-VÝROK „Já jsem tak rozčílená už, že raději půjdu pryč.“ místo „Neser mě už prevíte, já se z tebe zblázním dneska…“
  7. POZITIVNÍ SOUVISLOSTI  „Minulý týden jsi se učila ráda, čím to je?“ místo „Učení s tebou nesnáším, furt nadáváš.“

1.POPIS konstatování (Vidím, slyším, cítím, že…) + přizvat druhého na řešení

Popisem říkám, že nechci bojovat

TAK NE:„To je zázrak ty jsi vyluxovala…“ TAK ANO „Vidím, že je vyluxováno.“

„Na ten bordel v tvým pokojíku už se nedá koukat.“ TAK ANO „Vidím, že ještě nejsou uklizené hračky“

„Nehádejte se, nebo dostanete na zadek“ TAK ANO „Slyším, že se hádáte.“

-říkáme tím, že jsme si něčeho všimli, něco pozorujeme a sdělujeme to druhým, buď něco je nebo není v pořádku, když není, naznačujeme tím, že očekáváme nápravu

Podstatou popisu je, že se zaměřuje na to, CO se stalo, ne na toho, KDO to udělal

-nehodnotíme, kdo jaký je, ale co je nebo není v pořádku, takže nenasíráme

-popisem se problém nevyřeší, ale nastartujeme tím takový druh komunikace, který není boj a může dobře dopadnout

Popsat úspěchy motivuje více než poukazovat na neúspěchy

-dětství je z hlediska učení nejintenzivnější období. Jsou tu pokroky a pády zpět, špatně je zvedat varovně prst při pádech. Místo vyčítání při pádech je dobré připomenout, co už dítě umí a co se v minulosti naučilo. Když to zrovna nejde, můžeme se ptát, čím to bylo, že to dřív šlo a teď ne.

„Vzpomínám si, že když jsi posledně plakala kvůli nočníku, nakonec jsi to zvládla skvěle. Myslíš, že by to dneska taky šlo?“

Popis pomáhá dítěti vidět souvislosti, něco, co by si v tu chvíli jinak neuvědomilo, popisovat můžeme problémy i úspěchy

TAK NE:

„Nesahej tam, shodíš to!“ TAK ANO „Vidím, že si chceš podat skleničku, ale je moc vysoko.“

„Drž se mě za ruku, spadneš“ TAK ANO „Chápu, že bys chtěla jít sama, ale schody jsou moc prudké.“

-často pomůže jen změnit stavbu věty tak, že podmětem už nebude dítě, ale věci, úkoly

Můžeme popsat i to, co se opakuje, ale musíme to popisovat co nejpravdivěji (přehánění a zobecňování vede k tomu, že se druhý brání a už nevnímá náš oprávněný požadavek)

TAK NE:

„Zas jdeš pozdě!“ TAK ANO „Tento týden jsi 2x přišel pozdě. V pondělí a dnes.“

„Se z toho tvýho věčnýho jekotu zblázním“ TAK ANO „Jak nahlas zpíváš dnes už potřetí, začíná mě bolet hlava“

Popis dává více prostoru než otázky

„Zdá se, že jdeš z té hospody docela zvesela…“ (Namísto: “Tak kolik jsi toho vypil, kdo tam byl a co říkal?“)

„Slyším, že na brášku křičíš“ (Namísto: “Proč na něj ječíš? Co ti udělal?“)

Popis + Co s tím uděláme? = jedna ze základních komunikačních strategií

„Autobus už odjel, tak co s tím uděláme?“

„Vidím, že ještě není uklizeno, co s tím uděláme?“

„Bráška má hlad a chtěl by jíst první, co si o tom myslíš?“

„Ty chceš jít pěšky, já jet autem, jak to vyřešíme?“

 

V dalším díle bude:

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s