9.díl R+R: Emoce a logika nejdou dohromady, nejdřív zchlaďte emoce. Jak na to?

Standardní

Navazuje na předchozí díly seriálu:

EMOCE

Emoce a logika nejdou dohromady

Když vládnou situaci EMOCE, mozková kůra je nedostupná (v tu chvíli žijeme emocemi a ty se nejprve musejí zchladit, než ožije mozková kůra)

Rozhovor pracovně nazvaný „piškoty“:

Dítě (D): „Já chci piškotky“

Rodič (R) „Nemáme“

D „Já chci piškotky“

R „Jsem ti už říkala, že nemáme“

D „Já je ale chci“

R „Nemáme piškotky, jak ti to už mám vysvětlit?“

D „Já chci piškotky“

R „Ještě jednou to zopakuješ a přiletí facka“

D „Já chci piškotky“

-zde by bylo fajn ukázat porozumění

R „Ty bys chtěl piškotky, viď? A já koza je nekoupila…“ (to by mohlo zabrat, když ne, já to opakuju dokola: „Já vím, že bys chtěla to a to, ale nemám to… Jsi zklamaná, viď?“)

-je potřeba ukázat pochopení a opakovat, i když já osobně si v podobných situacích připadám jako debil, když furt opakuju „Tobě je to líto… Ty bys chtěla piškotky…“ Ale je fakt, že dítě se uklidní za chvíli a nevznikne většinou scéna, i když nedostane to, co chce, a stačí jen být empatická

-dítě ví, že když položí otázku, dospělý odpoví (tím oddaluje třeba úklid)

Rodič: „Ukliď si v pokoji“

Dítě: „A proč já? Brácha tento týden ještě neuklízel.“

Rodič: „Protože brácha…blabla “

Dítě: „Jenže já si myslím, mami, že…“

-tak dialog pokračuje a úklid se stále nekoná

-je dobré to coby dospělák pinknout zpátky, když se dítě ptá jen proto, aby nás ovládlo či situaci, aby z nás udělalo malého panáčka, na jeho otázku řekneme prostě: „A proč myslíš?“ A když idpoví: „Nevím“ ? Pinkáme zase zpět: „Ale víš“…

Jak se začne s vyhrožováním, nefungují pak jemné metody, vyhrává silnější metoda, i když je špatná

(potvrzuju z vlastní zkušenosti, když mi někdy uletěj nervy a zařvu na ní nebo dostane na prdku, trvá pak dlouho, než začnou zase mezi námi fungovat ty jemnější metody)

Základní alternativa k trestům je vysvětlit následky

„Když si sníš tu zmrzku teď, večer, až si ji dáme všichni po večeři, ty už ji mít nebudeš“ (tak učíme dítě být zodpovědné za své činy a neviní z toho zlou matku ale jen samo sebe)

-blbě: „Sněz tu zmrzku a večer máš kulový“

Je dobré používat frázi „U nás doma je to tak a tak..“, protože nemůžeme říct:

„Dělá se to všude tak a tak…“, pak dítě přijde do školy nebo k někomu na návštěvu a tam jsou jiné zvyky a má pocit, že mu lžeme, ale když je to u nás doma tak a jinde jinak, není problém.

„Tohle je maminky, mohlo by se to rozbít, s tím si nesmíš hrát“, když to dítě nechápe, je ještě moc malé a mají se ty věci dát z dosahu, aby na ně nemohlo (tomu se říká „připravené prostředí“ podle školy Montessori)

Když něco odeberem, musíme něco jiného nabídnout

„Nekřičte v autě, nemůžu se soustředit na řízení, ale můžeme si hrát nějakou slovní hru nebo si pustit rádio“ (je dobré dávat dva návrhy, aby si dítě mohlo vybrat)

Dítě myslí v obrazech (nechápe „nešahej, neskákej, neběhej“), musíme to formulovat pozitivně

-v ČR máme příliš dětských úrazů a připisuje se to příliš direktivní výchově

-varování nechrání

Pro malý děcka stačí neurčitek „SAHAT NE!“

-dítě může být přehlceno a nemusí reagovat ani při smrtelném nebezpečí

-někde na hřiště zakázali přístup rodičům a snížil se počet úrazů

-jedna cizinka myslela, že nejčastější české jméno je NECHTOHO

-děti 3-7let jsou egocentrici, takže nechápou „Tohle brášku bolí“, ale když pak třeba něco bolí je, dá se jim připomenout bolest brášky „Takhle to ráno bolelo brášku, když jsi ho bouchla“

Používat jazyk popisný, nikoli hodnotící

-učit je a nechat je se učit kdykoli si řeknou, když to jde, je hlídat, aby nevznikly škody a úrazy

-když je dobrá prevence, nemělo by dítě vběhnout do silnice apod.

Navazuje na předchozí díly seriálu:

V dalším díle bude:

 

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s