10.díl R+R: POKYNY mozek vypínají, INFORMACE ho zapínají aneb co ještě nevíte o předškolních dětech

Standardní

Navazuje na předchozí díly seriálu:

POKYNY mozek vypínají, INFORMACE ho zapínají

-při komunikaci je důležité získat a udržet dětskou pozornost, nekřičet z hloubi bytu, ale přijít k němu i si přičapnout na bobek, abychom měli oči na stejné úrovni, počkat si na oční kontakt (když hulákám z vedlejší místnosti, zareaguje klidně tak, že dělá, že neslyší, to jsem v dětství dělala furt „Už máš uklizeno?“ jako jsem neslyšela a nepříjemnosti kolem úklidu se tedy prozatím neřešily…)

Když je rozdíl mezi slovy a činy, vyhrají činy

-takže když dítěti řeknete, že jste rádi, když vám pomáhá s úklidem, ale jakmile vezme do ruky koště a bourá kuchyň, řvete a koště mu hned zabavíte, zvítězí činy, totiž ten řev, a dítě vám nevěří, že jste rádi, když uklízí a nerozumí tomu, proč něco říkáte a něco jinýho děláte…

-jeden nácek byl fyzicky trestán v dětství a k tomu mu rodiče vštěpovali, že nemá ubližovat slabším, v dospělosti vyvraždil půl Evropy

Když je rozdíl mezi slovy a tónem, vyhraje tón

-děti jedou v mocenském způsobu, když je přátelský učitel, děti se snaží vyměnit si pozice (panáčky)

Poslušnost je sen nepoučených rodičů

V knize „7 návyků dobré osobnosti“ je pojem „citové konto“, když se na něj dost ukládá, dítě snáz přežije i facku nebo něco špatnýho

-srovnávání vede i k tomu, že dítě opustí činnost, kde už má zlatou někdo jiný (běhání už má geniální Toník, Pepa může 3x a ještě vaří? Tak si za ním jdi…“)

-do 6ti let  jsou děti egocentrické a berou si vše hodně osobně  a mají pocit, že svět se točí kolem nich, tak pozor na výhrůžky typu „mě z tebe klepne…“, protože když pak náhodou umřete, dítě si vaši smrt bude vyčítat do konce života, citové vydírání má prostě tohle nebezpečí („Ty nás furt otravuješ a my si s maminkou nemůžeme udělat hezkou chvilku“, pak se rozvedou a dítě věří, že je to kvůli němu)

-kniha J.Raser:“Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít“ (o starších dětech)

-pozitivní popis (zejména kolem učení) „Vidím, že je ustláno“ je alternativou pochval

-TAK NE „Ty ještě nemáš ponožky?“ „TAK ANO „Vidím, že kalhoty a tričko už máš, teď ještě ponožky“

POKYNY mozek vypínají, INFORMACE ho zapínají

-„upokynované dítě“

-sepište si nejčastější pokyny a nahraďte je informacemi, popisem či empatickým vyjádřením („Vím, že jsi zklamaná“)

-pokus se studenou vodou: dělal se pokus se studenou vodou, lidi se rozdělili na dvě skupiny a obě skupiny dali ruce do kýble s hodně studenou vodou, kdo jako vydrží je tam mít dýl,  jedni mohli nadávat a druzí ne, ti, co mohli, udrželi ruce ve studené vodě déle

-o lhaní, co mají rodiče říct, když vědí, že dítě lhalo: „My oba dva víme, jak to bylo“

Pravidlo v obchodě: každý si může vybrat jednu drobnou radost

-tohle pravidlo je bezva, dítě neječí, ale zkoumá, co je v nabídce, protože ví, že si může vybrat jednu věc podle svého

-čas (minutník, přesýpací hodiny) odměřovat jako hru, v mš mají rituální písničky na každou činnost

-upozornit, i když dítě čeká něco zlého „A co by ti pomohlo? Někomu pomůže, když má s sebou v nemocnici plyšáka“ (když dítě řekne, že bonbon nebo cukrárna, je to v pořádku, protože to není uplácení)

Navazuje na předchozí díly seriálu:

V dalším díle bude:

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s