11.díl R+R: 6 zásad dobré komunikace (1.EMPATIE, 2.NE OSOBA, 3.TADY A TEĎ, 4.Co navrhuješ?, 5.NE:nedělej, nesmíš, 6.OZNAMOVACÍ VĚTA)

Standardní

Navazuje na předchozí díly seriálu:

6 ZÁSAD DOBRÉ KOMUNIKACE

  1. EMPATIE (projevit empatii)
  2. VĚC, PROBLÉM ne: osoba (ty!)
  3. TADY A TEĎ (ne: minulost, budoucnost)
  4. SPOLUÚČAST DRUHÉ STRANY (co navrhuješ?)
  5. CO DĚLAT (ne: nedělej, nesmíš)
  6. OZNAMOVACÍ VĚTA (ne: rozkazovací způsob a inkviziční otázky)

1.PROJEVIT EMPATII (člověku v emocích nic nevysvětlujeme, nejdřív ho uklidníme empatií a pak teprve můžeme něco řešit rozuměm)

2.VĚC, PROBLÉM ne: osoba (ty!)

-vyhýbat se hodnocení a obviňování osoby, v tu chvíli by se dítě bránilo a neřešilo problém

NE: „Ty jsi střevo, proč jsi ten hrnek rozbila?“

ANO: „Ten hrnek je rozbitý. Zametem to tu, ať si nikdo neublíží“

3.TADY A TEĎ

ne: nikdy, zase, pořád, vždycky… to jsou „naštvávací slůvka“

-nevracet se do minulosti a ke starým chybám, to jen nasere, ale nehledět ani temně do budoucnosti prorokováním či vyhrožováním

4.SPOLUÚČAST DRUHÉ STRANY

-neřešit vše sami (a hned) Co navrhuješ? Co si o tom myslíš?

Naučit se přibírat k řešení problémů ty, kterých se to týká, je velká úleva současně to děti učí zodpovědnosti

„Jak bych ti to měla říct, aby ti to bylo příjemné?“

Pokud jsem sami nasraní, je dobré v klidu říct, že teď to nebudeme řešit, abychom to neřešili špatně, že to dořešíme, až se uklidním

5.CO DĚLAT ne: nedělej, nesmíš

Jestliže někomu říkáme, co nemá dělat, neznamená to logicky, co dělat má

-místo zákazů dávat informaci, co dělat lze, jaká činnost, chování je přijatelné

„Tady je potřeba jít pomalu“

-pokud to jde, dávat na výběr z přijatelných možností „Můžeš házet písek do kyblíčku nebo do toho rohu“

6.OZNAMOVACÍ VĚTA

ne: rozkazování způsob (a některé otázky), hlavně ne „inkviziční otázky“ typu „Proč jsi to rozbil? Jseš normální?“

Rozkazy a pokyny lze nahradit popisem a informacemi, otázky lze nahradit oznamovací větou

-v pořádku jsou otázky, kterými přibíráme druhou stranu k řešení problémů „Co s tím uděláme? Co navrhuješ?“

-nejhorší jsou řečnické otázky „Kdes byl? Proč jsi to udělal? Tak ty si ten úkol nenapíšeš?“

Navazuje na předchozí díly seriálu:

V dalším díle bude:

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s