12.díl R+R: Jak řešit některé konflikty mezi dětmi?

Standardní

k (20)-1

Navazuje na předchozí díly seriálu:

Jak v dítěti budovat sebeúctu?

-projevujte mu zájem, empatii, podporujte to, co dítěti jde, aby zažívalo úspěch, uznání, nechce dítě, aby mělo vliv na věci, které se ho týkají

Konflikty mezi dětmi od 3-4 let:

-rvou se o hračky, neuměj se domluvit (jde o fyzickou konfrontaci), bouchání, kousání

  1. Nezasahovat předčasně, třeba si to vyřeší samy
  2. Pokud ne, přerušit konflikt
  3. Nadechnout se a říct i dětem, aby se nadechly
  4. Oběma vyjádřit empatii
  5. Co navrhujete?
  6. Probrat návrhy řešení
  7. Nejsou-li, hračka, o kterou se perou, půjde na skříň

Když mladší bourá vše staršímu

-opakovat staršímu sourozenci, že je normální, že mimino mu vše bourá, postavit ohrádku pro staršího, aby si tam mohl v klidu stavět a mladší mu to neboural a připomínat, že každý měl bourací období i to starší dítě

Větší děti a jejich rozbroje

-konflikty často vyvolávají nejasná pravidla, někdy děti nemají dost sociálních dovedností, je třeba učit je já-výrok

-děláme mediátora

„Co chceš, Jirko?“

„Postavit autodráhu a on mi ji bourá.“

„Takže chceš postavit autodráhu…“

„Ano.“

„Co chtěl Jirka, Pepíku?“

-učíme je naslouchat tak, aby to nebylo zkreslené a dobraly se děti toho, co chtějí

Ranní a večerní manuál:

Taky nesnášíte rána a to, jak vše dítěti trvá a do školky letíte s vyplazením jazykem? Pomůže ranní či večerní manuál. Vizualizace toho, co vše dítě musí udělat, aby šlo do školy či školky. Třeba si i nafoťte, jak si čistí zuby, převlíká se, snídá, obouvá, bere si kabát… Je dobré to rozčlenit na jednotlivé úkoly.

Čeká vás něco ošklivého? Jak dítěti pomoci?

Když máte jít k doktorovi:

„Co by ti pomohlo, aby to očkování zvládla? Že bychom pak třeba šli na zmrzlinu?“

-dítě by také mělo mít dost vstupních informací, kam jde, co se tam s ním bude dít, nesmíme mu lhát a říkat, že to bude dobré, když mu pak budou píchat ucho. To by vám nevěřilo a příště už by se k doktorů bálo víc…

Navazuje na předchozí díly seriálu:

V další díle bude:

5 responses »

  1. Alice, jsi super :), něco z tvých rad si dám na počítač :). Co mám dělat, když jsem nasraná na dospělého? Jak tam použít toho slona? Nebo na sebe?

    • Pokud chce člověk s někým dobře vyjít, neměl by svoje nasrání poslat proti němu („tys mě nasral“), to ale neznamená, že si nemůžeme ulevit, ale máme mluvit za sebe: „To jsem nasraná, nerada se s lidma hádám…“ To se dá říct i tomu konkrétnímu člověku. To záleží od situace, napiš konrktétněji:) Rady se podle toho mění, jaká situace to je:) Sama někdy zmlknu a dumám, jak správně reagovat, jak správně něco říct

  2. Ahoj, jsem budoucí učitelka a tohle hodně navazuje na to, co nás učí ve škole na těch hodinách, které mají smysl 😀 Strašně moc děkuju! (Taky si uvědomuju, že se to hodně dá přenést do komunikace s partnerem, rodiči a tak vůbec.)

    Co se týče toho zmlknutí a dumání, co říct, je to možná nejlepší možná reakce. Obvykle se ještě snažím přijít na to, proč se ten druhý začal chovat tak nesnesitelně. Partner třeba reaguje na to, když začnu věnovat svou pozornost někomu jinému a on se nudí – když si to uvědomím, zpravidla stačí dát mu najevo, že ho pořád vnímám a vím o něm, ale věnovat se mu budu zase až za chvilku.

    Chtěla bych se zeptat: nejde mi načíst 13. díl. Mohla bys ho prosím postnout ještě jednou?

    • Jukni, zda další díl už otevřeš:) Jsem ráda, že se R+R líbí a je fakt, že to prostě hodně dobře funguje, když je člověk schopen to používat… Říká chytrá horákyně, která má zrovna špunty v uších, aby neslyšela televizi a děti řvoucí a kašlu na ně a píšu si MAMINÁTOR:) Je skvělý, že aspoň některý tvý hodiny maj smysl a učí vás tam tohle… Na kurzu bylo hodně učitelek, který byly nešťastný, že je „tohle“ nikdo neučí, i když zrovna v týhle profesi by správná komunikace měla bejt základ, je víc než učebnice, známky a tak… Jj, můj manžel si po kurzu dost liboval, že s ním hezčejc mluvím:)

  3. Tak odsud mi to pořád nejde prokliknout ( https://maminator.cz/2013/01/11/13-dil-rr-jak-ma-dite-zvladat-sve-nasrani-naucte-ho-to/14.d%C3%ADl%20R+R:%206%20%C5%A1patn%C3%BDch%20a%206%20dobr%C3%BDch%20reakc%C3%AD%20na%20emoce%20druh%C3%BDch/ )
    Ale z archivu už jo, děkuju 🙂

    Já s ním mluvím vesměs docela hezky (někdy si z něj utahuju takovým tím „ty zrovna mi máš co říkat“, ale to je pro oba spíš hra). Ale mám tendence ho chválit právě tím „to jsi šikovný“ nebo mu dávat pokyny. A jelikož není dominantní, ale tvrdohlavý celkem ano, uplatňuje pasivní rezistenci.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s