13.díl R+R: Jak má dítě zvládat své nasrání? Naučte ho to

Standardní

Obecná 1Navazuje na předchozí díly seriálu:

CHARAKTERISTIKY EMOCÍ

1.Emoce jsou. Nelze je u druhých hodnotit.

2.Emoce ovlivňují vnímání i myšlení (vidí rudě, nevidí neslyší, strach má velké oči, slyší trávu růst, krátí se mu dech…)

3.Emoce trvají

4.Emoce jsou nakažlivé

Vrcholem emoční inteligence je, když si to pro sebe ve chvílích krize uvědomíme, pojmenujeme a vyslovíme, říká se tomu „SEPARATE“=odstavení (pak lze odejít od dítěte a jinde si říct hnusná slova)

Kdyby ucho slyšelo, co ta huba mele…

-když dítě věří svým emocím, něco ho bolí, řve, rodič mu řekne „Neřvi, jsi chlapák“ a dítě pak svým emocím může pomalu přestat věřit

-je dobré nebrat si věci osobně, jak to radí i super kniha „Čtyři dohody“, pak vás spousta věcí nerozhodí, protože víte, že nebyly mířeny proti vám

-pomocní věty: „Děti, už jsem fakt naštvaná, myslela jsem, že už bude uklizeno a půjdeme ven. Musím jít chvilku někam do ticha a uklidnit se.“

Jak naučit dítě zvládat emoce?

-říct: “Když já jsem moc rozzlobená, potřebuju něco mačkat“ (emoce musejí ven, ale ten projev musí být přijatelný)

-je dobré učit děti zvládat stres- dát jim něco, čím můžou bouchat, co můžou mačkat (antistresový míček), ale učit je to tak, aby to nikomu neublížilo a nic cenného se u toho nezničilo

-po tom afektu si o tom povídat a hned to dětem ukazovat, co se dá ve vzteku dělat na uklidnění

  1. Fyzická aktivita pro děti: bušení do polštáře, mačkání gumových míčků, trhání starých novin, nakreslit, jak se právě cítí
  2. Změna postoje, nebrat si věci osobně, vidět věci z jiného úhlu, znát zákonitosti psychického vývoje dětí, nepodsouvat druhému zlé úmysly
  3. Záměrné zklidňování, ZKUS SE NADECHNOUT, zpěv, počítání, vypovídat se, změnit činnost, napít se, nedívat se na zdroj zlosti, odejít, když je to možné
  4. Super je i já-výrok, ale ten musíte své děti učit, je dobré jim třeba maňáskama přehrávat scénky:

panáček A: „Tumáš, praštím tě za to, žes mi vzal hračku.“

panáček B: „Au, to bolelo, pláču…“

panáček A: „Já jsem se rozčílil, protože tu hračku mám rád a ty jsi mi ji vzal…“

panáček B: „Tak promiň, že jsem ti ji vzal.“

panáček A: „Ty promiň, že jsem tě bouchl“

panáček B: „To nic.“

Navazuje na předchozí díly seriálu:

V dalším díle bude:

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s