14.díl R+R: 6 špatných a 6 dobrých reakcí na emoce druhých

Standardní

Reakce na emoce druhých

Navazuje na předchozí díly seriálu:

6 ŠPATNÝCH REAKCÍ NA EMOCE DRUHÝCH

  1. Zlehčování/Srovnávání
  2. Vyptávání/Otázky (tím z druhých děláme malého panáčka)
  3. Rady, každý člověk má řešení svých problémů v sobě, rady jiných jsou řešení těch jiných, kdo radí, přebírá zodpovědnost a může se pak stát, že uslyší: “Tak dík, tos mi vážně skvěle poradila…“, lepší je nabídka ANO: „Mně se osvědčilo to a to, kamarádka zažila… Mně pomáhá, když… Četla jsem jednu knížku, třeba by t taky pomohla…“
  4. Souhlas (Hodnocení), NE: „ty jsi fakt dobrá, jak jsi mu to nandala“ (ale to není empatická reakce)
  5. Poučování, objektivizace, to vyvolává: „ty jseš na jeho straně“
  6. Litování/Svalování viny

7. jediná dobrá reakce je Empatická reakce=komplexní dovednost (jen tady jsou panáčci stejně velcí)

-potřebujeme, aby druzí přijímali naše pocity, dávájí nám tím najevo, že jsme pro ně důležití

-emoční zrcadlení, oční kontakt

-ten, kdo naslouchá, tomu čas ubýhá i 5x pomaleji než tomu, kdo mluví

-v ZOO „Chci slona!“ ANO: „A co bys s tím slonem podnikla jako první? A jak by sejmenoval?“ (dítě si to odžije ve fantazii a jde se dom bez slona)

6 SPRÁVNÝCH REAKCÍ NA EMOCE DRUHÝCH:

1.Naslouchat s účastí (nechat na něm, co o tom poví, neskákat mu do řeči)

2.Pojmenovat, co druhý prožívá (oznamovací větou, ne otázkou)

„Zdá se, že tě to zklamalo“

„To ses asi moc lekla“

„To člověka hodně naštve, když někdo nedodrží slib“

„To je dneska den“

„Nečekala jsi, že to upadne“

„Ty jsi moc chtěla to a to…“

„Asi bys chtěl mít víc času na hraní…“

3.Popsat chování

„Vidím, že váháš“

„Vidím, že pláčeš“

4.Hovořit o přáních, rozvíjet je v představách

„Až budeš mít narozeniny, v jakém balícím papíru budeš chtít ten dárek?“

„Kdyby tu maminka už byla, co byste spolu dělali?“

5.Reagovat činem

(odstranění příčiny nepohody, fyzická pomoc, často to musí jít ruku v ruce se slovy)

6.Vyjádřit podporu

„Držím ti palce“

„Když bys potřeboval, cinkni“

-pomáhá i dotek, i když ne vždy je vhodný

Další souvislosti empatické reakce:

1.Emoce nemůžeme hodnotit jako správní nebo nesprávné, NE: „Nic si z toho nedělej“, „Nebuď nasraná“ „Neboj se!“ Naopak dáváme druhým najevo, že ho bereme vážně, nezlehčujeme jeho pocity, ani je nesrovnáváme s našimi, NE: „Já toho zažila a taky s nehroutím…“

2.Empatickou reakci lze použít, i když je druhý agresivní, ANO: „Vidím, že se na bráchu hodně zlobíš, když ho biješ, a´dá se to ale říct i slovy“

3.Při pojmenovávání cizích pocitů volíme slabší slova (nepříjemné místo trapné, zlobíš se místo jsi nasranej), vodítkem mi je to, co bych sama rači slyšela v podobně vypjatý chvíli

4.Když jdou pospat pozitivní emoce místo negativních, použít je

NE: Tobě se stýská po mamince…

ANO: Už se těšíš na maminku

5.Cennější než řešit problémy druhých a dávat jim SPAMORADY (nevyžádané rady) je, pomoci jim, aby si problém vyřešili sami, když už se ale na radu zeptají, dát jí podle zásad dobré komunikace (tj oznamovací věta v 1.č. 3.os.)

6.Bacha na nepříjemné a nátlakové otázky tipu: NE „Proč pláčeš?“ „Co se ti stalo?“ (dítě to mnohdy ani neví, proč pláče), ANO: „Tobě se stalo asi něco ošklivého…“

7.Je rozdíl mezi projevy mých emocí a empatie, čili všimnutí si emocí toho druhého!!

Co není empatie? NE: „To je mi líto!“

Co je empatie? ANO: „To je ti asi líto…“

8.EMPATIE je první pomoc a první věty, které otevírají komunikaci

9.Odkláněním pozornosti („Koukej, autíčko!“) bráníme dítěti, aby se učilo uvědomovat si a zvládat své emoce, když se ale dítě v EMOCI zasekne, pomůžeme mu ven: ANO „Tak, teď už jsi se dost vyplakal. Chceš si hrát se stavebnicí nebo si raději kreslit?“

Navazuje na předchozí díly seriálu:

V dalším díle bude:

  • 15.díl R+R: Tresty jsou na prd, místo hole nechte na dítě dopadnout důsledky jeho činů a rozhodnutí

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s