15.díl R+R: Tresty jsou na prd, místo hole nechte na dítě dopadnout důsledky jeho činů a rozhodnutí

Standardní

Rizika trestů

Navazuje na předchozí díly seriálu:

-když třeba během učení se R+R přijde těžká emoční chvíle, říct si pro sebe „Challenge Accepted. Na tohle jsem čekala a aspoň si můžu vyzkoušet, co už umím“

TREST je špatně =  je to  záměrné ubližování druhým

-TREST dítěti říká: zaplatilo jsem odpustek, protože jsem bylo potrestáno, mám to za sebou a můžu začít zas zlobit

-silné emoce spojeneé s tersty zabraňují dítěti zamýšlet se nad svým špatným chováním, jeho příčinami a nápravou

TREST ZASTAVUJE, ALE NEBUDUJE

– TRESTY nevychovávají, jen vyvolávají další negativní emoce

-Martin Luther King „Odpustit neznamená vydávat zlo za dobro. Zlo zůstává zlem, ale už nestojí v cestě vztahu.“

-rodiče nechtějí ubližovat, dělají to z neznalosti, ale netrestat neznamená nedělat nic

Přirozený a logický důsledek

Rozdíl mezi TRESTEM a PŘIROZENÝM DůSLEDKEM:

-PD (přirozené důsledky) plynou z přírodních zákonitostí, když dítě třeba shodí sklenici s vodou ze stolu omylem, tak přirozený důsledek této nehody je:

  • sklo je křehké, při dopadu na zem se rozbije
  • dítě je polité a musí se převlíct
  • dítě přišlo o svou skleničku
  • čas utíká a třeba už není čas, aby spolu rodina povečeřela společně

JE POTŘEBA TO NAPRAVIT (zamést sklo, vytřít podlahu, nalít novou sklenici vody), trest nic nenapraví

V trestech vládne velká libovůle, spíš anarchie, trestáme podle toho, jak se vyspíme, někdy si rodiče stěžují druhým, že už neví, jak mají dítě potrestat.

TREST je rodičovská anarchie, která dělá z dětí malé idioty a ničemu pozitivnímu je neučí, PD (přirozený důsledek) je vždy stejný, i reakce na něj, čili napravení situace je stejné (zameteme sklo, utřeme podlahu)

-ale i když by PD mohl být v klidu, můžeme z něj udělat trest „A za trest to uklidíš“ (O kolik hůř se dítě v tomto případě bude cítit? Když uslyší řev, že „zase“ něco rozbilo, místo toho, aby to prostě šlo po sobě uklidit?)

-Berta ztratila prstýnek, podle R+R jsem ji nechala zakusit dopad čili přirozený důsledek té ztráty „Ten prstýnek má hodnotu jako 5 malých radostí v obchodě, čili 5x ti nekoupím to lízátko, co máš tak ráda.“

-PD=přirozený důsledek (nastane vždy a vždy stejně, ať u toho je dospělý nebo ne, i náprava je vždy stejná a pokud se jí dítě naučí, umí po sobě uklidit, napravit škody ala rozbitá sklenka)

-PD nepokrývá vztahové situace, pro ty máme LOGICKÝ DůSLEDEK (LD)

-co je logický důsledek?  To, jak napravujeme věci mozkem (dítě něco ukradne, LD by byl vrátit tu věc a omluvit se)

-LD by sám od sebe nenastal, ten vždy potřebuje dospělého, který funguje coby STRÁŽCE ŘÁDU

-mělo by se vždy signalizovat totéž, ta a ta věc není v pořádku a řeší, napravuje se tak a tak

-aby to dítěti nebylo tak nepříjemné a přistoupilo na nápravu, dá se věc i předjednat, když dítě v obchodě ukradne něco, jít tam nejdřív sám a domluvit to, že tam přijde s dítětem se omluvit a vrátit ukradenou věc, aby tam nešíleli a netrestali dítě, ale přijali věc i omluvu

LOGICKÝ DůSLEDEK

  • nenastává sám
  • není libovolný
  • předvídatelný
  • vyplývá z řádu

RIZIKA TRESTů:

1.účelové chování (to vede dítě k závislosti na vnější motivaci, samo od sebe pak už ani neumí něco dobře udělat)

-to jsou lidi, co nic neudělají pořádně, dělají to jen, aby se neřeklo, aby je někdo nepotrestal

2.výměnný obchod (udělám to, ale něco za něco, stejně jako, neudělám to a dostanu trest)

-hlavním problémem trestů je to, že aby byly účinné, musejí se stupňovat, jenže dítě zabít nemůžete, na to jsou paragrafy, takže tresty jsou omezená možnost, jak věci řešit, nakonec vždy budete stát s holejma rukama

Když se dítě rozhodne, že trest vydrží, nemá se pak proč snažit chovat líp

-proto je lepší dětem vysvětlovat, proč a na co jsou pravidla, proč dobře fungují a proč se je všichni snažíme dodržovat „Nemluvíme sprostě“ ale PROČ? „Není nám to příjemné, tak to neděláme ani druhým“

3.lekce o moci (rodič chce dítěti ukázat, kdo je tu pánem, tím mu zvnitřňují mocenský model, čili učím ho, že pánem je jen silnější)

TREST je ubližování silnějšího slabšímu ve jménu výchovné ideologie

4.legalizace agrese (když rodič může bít dítě, proč dítě nemůže být slabšího spolužáka???)

PREVENCE – CO TEĎ – REFLEXE

-je dobré preventivně vysvětlovat, jak se věci dělají správně a co je fakt špatně

-když už se něco špatnýho stane a dítě něco takovýho udělá, netrestat, ale vysvětlit LD (logické důsledky toho činu)

-i reflexe zpět je dobrá a říct si, co bylo špatně a co dobře a co dělat, aby se blbý věci neopakovaly

Vnitřní a vnější motivace

MOTIVACE je:

a. vnitřní (co nás baví, co nám dává smysl, že je správně, co chceme dělat sami od sebe)

b. vnější (nebaví nás to, děláme to pro druhé, chceme se někomu zavděčit nebo mít pokoj)

-pozitivní (odměny)

-negativní (tresty)

3 „S“ vnitřní motivace

  • Smysluplnost (pak se ta činnost dělá snáze)
  • Spolupráce (jsme sociální bytosti a i nezábavná činnost dělaná s někým jde)
  • Svobodná volba (VÝBĚR) + zpětná vazba (potřebujem vědět, jestli to naše snažení k něčemu je)

Postupy při nesprávném chování dětí:

NE: trestat zpětně za něco, co už se stalo

ANO: přečin – PD (přirozený důsledek) – EMPATIE – NÁPRAVA (spadne sklenka, rozbije se sklo, vyteče voda, řeknu „Jé, ty ses lek…“ a jdem to uklidit)

ANO: přečin – PD – spoluúčast (neřešit to za dítě, ale společně s ním) – náprava/kompenzace, aby se dítě naučilo přebírat zodpovědnost za své činy a za své chování (dítě a ukradená čokoška, jde se do krámu a omluvíme se jim a vrátíme čokoládu)

Příklad: Holčička chtěla jít mermomocí každý den do školky v pyžamu, rodiče se domluvili s učitelkou a ta holčičce řekla, že kdo je v pyžamku, musí celý den ležet v postýlce, holčička druhý den už pyžamko nechtěla

Příkald: Dítě naházelo hodně WC papíru do záchodu. Rodiče dítěti vysvětlili, že WC papír, který se rozpustil v záchodu, stál asi jako jeden jogurt kostík, takže tenhle jogurt tentokrát při nákupu v košíku neskončí, protože zničení věci je třeba nahrazovat (tak se dítě učí hodnotě věcí)

Je dobré se zeptat poškozeného, jakou chce nápravu

Příklad: Kluk ségře strhnul plakát ze zdi, rodiče se ségry neptali, jak to chce řešit, ale vzali klukovi část kapesného a koupili nový plakát. Holka ale na plakátu nebazírovala a vlastně jí to ani nevadilo, nemuselo se to tedy řešit, kdyby se jí zeptali.

Namísto trestání prostě věnujte pozornost emocím svých dětí a snažte se vyhýbat výbušným situacím

-používejte empatickou reakci „Teď se asi hodně zlobíš+ dá se to řešit tak a tak…“

-používejte Já-výrok „Teď už se vážně zlobím… Dohodli jsme se tak a tak a dohody se mají dodržovat…“

-když už jsou děti na sebe hodně agresivní, použijte i převahu a roztrhněte je od sebe, zamezte špatnému chování „Vím, že se moc zlobíš, ale už musíme jít…“

-místo rozkazovacího způsobu používejte podstatné jméno „Žádné kopání!… Dost nadávek!“

-„CHVILKA O SAMOTĚ“: místo hrozeb dát na výběr ze dvou „můžeš“: „Můžeš tu sedět a už nerušit, pokud je to možné, můžeš taky odejít dozadu a tam sedět sám, protože je asi pro tebe teď těžké nerušit statní. Až se budeš cítit klidnější, přijď zase dopředu do své lavice“ (důležité je nechat čas návratu na dítěti)

Po agresivním chování:

  • snažit se porozumět důvodům „Asi se něco stalo…“
  • nechat dopadnout přirozené důsledky „Když je člověk nevyspalý, mívá špatnou náladu…“
  • přizvat dítě ke spoluúčasti na řešení situace a na nápravě „Židle je zničená, tak co s tím uděláme?“
  • ANO: „Když někomu ublížíme, ale chceme se s ním dál kamarádit, pomůže, když se mu omluvíme.“
  • udělat opatření „Nechci řešit zablokovaný počítač. Odteď platí zákaz sahat na můj notebook, zavřela jsem si ho do šuplíku, za týden si o hraní her na něm můžeme zase promluvit.“

Navazuje na předchozí díly seriálu:

V dalším díle bude:

16.díl R+R: Odměny a pochvaly učí dítě korupčnímu chování

One response »

  1. Pingback: Jak si lidé hrají /VII.díl/ aneb Společenské a sexuální hry | Maminátor

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s