17.díl R+R: Nebezpečí soutěží: učí dítě dělat vše pro vítězství, ne pro radost

Standardní

Rizika soutěží

Navazuje na předchozí díly seriálu:

Nebezpečí soutěží: učí dítě dělat vše pro vítězství, ne pro radost

-tohle sem sice napíšu, ale hlava a srdce mi to nebere a soutěžíme dál, i když už mám k soutěžím trochu jiný přístup, třeba pexeso hraju díky R+R s dcerou jinak, nehrajeme o to, kdo bude mít víc dvojic, ale společně dáváme nalezené dvojice na hromadu a dcerka to dost miluje a prostě má radost z hledání a nalezení a ne z výhry nade mnou

  • soutěž není vhodná podmínka pro učení (do školství a výchovy by prý neměly soutěže patřit)
  • soutěživost není vrozená, je společensky a kulturně podmíněná
  • rozdíl mezi soutěží a konkurzem (v soutěži bere vítěz vše a tím to končí, vítězstvím v konkurzu vše začíná), vítěz v soutěži zvítězí nad někým, ostatní jsou horší než vítěz, v konkurzu může uspět i více uchazečů nebo nikdo)
  • soutěže odvíjejí hodnotu člověka od výkonu a to je špatně, mohou v dětech vyvolat trvalou soutěživost, potřebu dokazovat ostatním, že jsou horší než oni, potřebu je předčit
  • soutěže učí děti dělat věci pro vítězství ne je dělat co nejlépe čistě pro radost nebo proto, že je to tak správné
  • soutěže jsou příležitostí k podrazům a podvodům a tím učí děti nesprávnému chování a ohrožují morální vývoj dětí
  • čím častěji je dítě vystavováno situacím s vnější motivací, tím větší návyk se na tuto motivaci vytváří
  • soutěže jsou vnitřní motivací a odnaučují děti dělat něco jen tak pro radost a z motivace vnitřní, mohou vytvářet návyk na ocenění a vítězství

Příběh: Na jednom letním táboře byly děti, které se spolu dobře znaly a dobře spolu vycházely, rozdělily se do dvou skupin a probíhal experiment, při němž se neustále soutěžilo. Agresivita dětí tak rostla, že musel být experiment předčasně ukončen.

-existují výzkumy, které dokazují, že zruší-li se na škole soutěže všeho druhu (výstava nejhezčích obrázků, kdo první dopíše práci, dostane jedničku, atd.) vede ke zlepšení vzájemných vztahů, což je zajímavé zvláště dnes, kdy je šikany stále víc

-namísto soutěží může přijít:aktivita, zábava, uvolnění, změna, můžeme též přeměňovat soutěživá pravidla v kooperativní, kde hrají dva týmy, prostřídávat hráče, kde jde o vítězství, změnit pravidla, aby o to nešlo

Pro udržení vnitřní motivace jsou potřeba „3S“

  1. Smysluplnost (čím lze pomoci ke větší smysluplnosti látky?)
  2. Spolupráce (jde ze samostatné práce udělat práci ve skupinách nebo alespoň ve dvojicích?)
  3. Svobodná volba (co lze dávat dětem na výběr?)

(když si učitelé budou tato 3S hlídat, přispěje to ke kvalitě výuky)

Navazuje na předchozí díly seriálu:

V dalším dílu bude:

Poslední 18.díl R+R: Depka z R+R aneb nebojte se být nedokonalými

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s