Vyrážíme poprvé na jachtu (III.díl): jachtařský slovníček

Standardní

CAPTAIN=to je ten, co s fajfkou v ruce jen do všeho kecá a říká věty jako „Ten ledovec tam není, klidně tam jeďte“, SKIPPER=kapitán, který tu práci i dělá Zdroj: celesteprize.com

Celý seriál:

  • Vyrážíme poprvé na jachtu (I.díl): rady pro „jachtopulce“ (odkaz zde)
  • Vyrážíme poprvé na jachtu (II.díl): mořská nemoc (odkaz zde)
  • Vyrážíme poprvé na jachtu (III.díl): jachtařský slovníček (odkaz zde)
  • Vyrážíme poprvé na jachtu (IV.díl): foto z naší cesty (odkaz zde)

 

Jako všude, i na jachtě se mluví určitým jazykem, jako u každého sportu a zábavy, i tady existuje nepřeberné množství slov, kterým rozumí jen zasvěcení. Chcete-li se blýsknout před svým kapitánem a vyvolat úsměv okolopařící posádky, naučte se jich pár. Pařmeni se vám budou smát, ale to vám může bejt jedno. Pokud jako já chcete poznat ze světa jachtingu víc, slovní zásoba je k tomu super první krok. Seřadila jsem to podle abecedy a pár slovíček mě vážně hodně baví. V září uvidím, co na lodi fakt budu potřebovat a co ne. Plachtění zdar.

„A“
ANCHOR=kotva (i moderátor večerních zpráv)
AUTOPILOT (elektronické kormidelní zařízení)

„B“
BAJBÓT=pomocný člunek (též zvaný BAJBÓTEK)
BALÓN (též SPINAKER)=malá lehká plachta, která se vytahuje, když fouká přímo zezadu

BALÓN (též SPINAKER)=malá lehká plachta, která se vytahuje, když fouká přímo zezadu Zdroj: ukboats.com

BORT=lišta na hraně paluby a trupu lodi
BUCHTA (též PANENKA)=svinuté lano

„C“
CAPTAIN=to je ten, co s fajfkou v ruce jen do všeho kecá a říká věty jako „Ten ledovec tam není, klidně tam jeďte“ (SKIPPER=kapitán, který tu práci i dělá)
CRUISING=křižování, rekreační plavba

„D“
DINGHY=malej člun, my budeme mít ten nafukovací, na kterej by měli lézt max.3 lidi, ale záleží na odvaze
DRAČÍ SMYČKA (Bowline)=užitečný uzel, pokud potřebujete nezatahovací se smyčku
DRYF=boční splouvání do závětří, za plavby se vždy trochu projevuje, bez KÝLU by plachetnice jela do boku stejně rychle jako dopředu

„E“

„F“
FENDR (Fender)=buřtíky chránící bok lodi v přístavu (též odrazník, odbíječ), když se vyplouvá, posádka je sklidí, přivazují se uzlem „otočka a dvě očka“=kotevní úvaz
FLATROVÁNÍ (Luff)=postavení lodě přídí proti větru, kdy plachty třepotají (též se tomu říká brzdění, refování, rozvinování plachet)

vyplout cz

FENDR (Fender)=buřtíky chránící bok lodi v přístavu (též odrazník, odbíječ), když se vyplouvá, posádka je sklidí, přivazují se uzlem „otočka a dvě očka“=kotevní úvaz Zdroj: vyplout.cz

„G“
GENA, GENOA=KOSATKA s ROLFOKEM

„H“
HALZA=obrátka po větru, může být chtěná nebo nechtěná (pak letí nejenom ráhno)
HAVLINKY (Rowlock)=podpěry vesel na veslovém člunu
HLAVNÍ PRŮLEZ (Companionway)=tudy se leze z paluby dolů dovnitř lodi
HOUSLE (Fiddle rail)=hrazení na stole, aby nepadaly věci na zem, Elán 37 ho třeba nemá
HLAVNÍ PLACHTA (Mainsail)=velká plachta spojená se stěžněm a ráhnem

euromarina cz

Zdroj: euromarina.cz

„CH“

„I

„J

„K
KAJUTA
KORMIDELNÍK=kdokoli, kdo právě řídí loď
KOSATKA (Jib)=malá plachta na přídi zavěšená na předním STĚHU, pokud má ROLFOK=rolovací zařízení, říká se jí GENOA či GENA
KÝL (Keel)=žraločí ploutev na spodku lodi, vyrovnává tlak větru v plachtách i boční ujíždění lodi
KORMIDLO (Helm)=kolo nebo páka, kterou kormidelník řídí loď
KAPITÁN LODI=velitel lodi, je jen jeden
KIKING (Kicker)=lano, které zabraňuje stoupání ráhna vzhůru (napínač ráhna)
KOŠ (přední a zadní)
KOTVA (Anchor)

„L“
LANOVÍ=lana na jachtě , vedoucí k plachtám a stěžňům, 1.PEVNÉ LANOVÍ=bezpečné pro přidržení, 2.POHYBLIVÉ LANOVÍ=nedržet se ho, lana ovládající plachty
LANOVÉ ZÁBRADLÍ=zábradlíčko na bocích lodě
LEVOBOK (Port)= levá strana lodě, když stojíte po směru jízdy
LODNÍ DENÍK (Log book)=oficiální záznam všech údajů o plavbě

„M“

„N“
NAVIGAČNÍ STůL
NÁVĚTRNÁ STRANA=ta strana lodi, která je právě vystavena větru

„O“
OTĚŽE=lana, kterými se plachty ovládají
ODLIV (Low water)=nízký stav vody během odlivu

marinesport cz

STOPER (Jammer, Cam cleat)=zajišťuje napnutá lana, bacha na prsty, když s ním něco děláte Zdroj: marinesport.cz

„P“
PANENKA (též BUCHTA)=svinuté lano
POVEL „uvolnit příď“ (nebo záď)= uvolnit lano, nejdřív pusť volný konec a vytahuj co nejrychleji druhý konec lana na palubu, nahlas pak „VOLNÉ“ (hlasitě)
POVEL „zajisti…“, je úkolem posádky zajistit nějaké to lano na vazák nebo ve stoperu
PŘÍĎ
PIÁNO=STOPPERY
PORT=levobok, přístav
PRAVOBOK (Starboard)= (pravá strana lodě, když stojíte po směru jízdy)
PONOR (Draught)=hloubka nejnižšího bodu na lodi pod hladinou
PLOVACÍ VESTA (Buoyancy aid)
PŘEDNÍ KOŠ (Pulpit)=kovové zábradlí na přídi lodi

„Q“

„R“
ROPE=lano
ROLFOK=rolovací zařízení navinující KOSATKU, takové plachtě se pak říká GENOA či GENA
RÁHNO (Boom)=vypíná spodní část plachty
REFOVAT (Reef)=zmenšovat plochu plachet při sílícím větru

„S“
STĚŽEŇ
STARBOARD=pravobok
STERN=záď
SKIPPER=kapitán, který tu práci i dělá (CAPITAN=to je ten, co s fajfkou v ruce jen do všeho kecá a říká věty jako „Ten ledovec tam není, klidně tam jeďte“)
SAIL=plachta
SALÓN
STOPER (Jammer, Cam cleat)=zajišťuje napnutá lana, bacha na prsty, když s ním něco děláte
SPINAKER (též BALÓN)=velká lehká plachta, která se vytahuje jen, když fouká přímo zezadu, je střižená tak, aby zachytila co nejvíce větru, má více ovládacích lan, takže k ovládání a vytažení většinou potřebuje více členů posádky
ŠROUB
ŠPIÓNKY (Telltale)=tkaničky, které drží na plachtách, podle nich se pozná, zda vítr správně obtéká plachty

„T“
TOPENANTA (Topping lift)=lano, na kterém je zavěšen konec ráhna, výtah ráhna
TRIMOVÁNÍ=nastavování plachet (když loď nebo vítr změní směr, je třeba plachty více přitáhnout nebo povolit)

„U“
UPÍNAČKY (Shrouds)=pevné lanoví uprostřed boků lodi??

klubko net

VINČNA (Winch-též VRÁTEK či NAVIJÁK)=zvyšuje napínací sílu, na malé lodi se otěže mohou držet v ruce, na větších bychom to ale neudrželi a na převod sil používáme VINČNU, vazáky, stopery, u VINČNY pozor na prsty, abys jich při návratu z moře měl stejný počet jako když jsi na něj přijel Zdroj: klubko.net

„V“
VINČNA (Winch-též VRÁTEK či NAVIJÁK)=zvyšuje napínací sílu, na malé lodi se otěže mohou držet v ruce, na větších bychom to ale neudrželi a na převod sil používáme VINČNU, vazáky, stopery, u VINČNY pozor na prsty, abys jich při návratu z moře měl stejný počet jako když jsi na něj přijel
VYVAZOVACÍ LANA (Painter)=lana mezi lodí a břehem
VAZÁKY=kovové nebo dřevěné výčnělky, na které se navazují vázací lana
VÝTAHY (též SPOUŠTĚ)= lana, kterými se plachty vytahují nahoru

„W“
WAYPOINT=cíl cesty zapsanej předem doGPS

„Z“
ZADNÍ KOŠ (Pushpit)=kovové zábradlí na zádi lodě
ZAĎÁK=vítr foukající přímo zezadu, když fouká takto, může se plout „NA MOTÝLA=obě plachty jsou vedle sebe a vypadají jako motýlí křídla, při ZAĎÁKU se též vytahuje velká lehká plachta nazývaná SPINAKER či BALÓN
ZÁVĚTRNÁ STRANA lodi je ta, na kterou vítr nefouká
ZÁĎ

VAZÁKY=kovové nebo dřevěné výčnělky, na které se navazují vázací lana Zdroj: joyfilleddays.wordpress.com

Navazuje na:

  • Vyrážíme poprvé na jachtu (I.díl): rady pro „jachtopulce“ (odkaz zde)
  • Vyrážíme poprvé na jachtu (II.díl): mořská nemoc (odkaz zde)

 

3 responses »

  1. Pingback: Vyrážíme poprvé na jachtu (I.díl): rady pro “jachtopulce” | Maminátor

  2. Pingback: Vyrážíme poprvé na jachtu (II.díl): mořská nemoc | Maminátor

  3. Pingback: Vyrážíme poprvé na jachtu (IV.díl): foto z naší cesty | Maminátor

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s