Steve iJobs: “Chci rozezvučet vesmír“ (I.díl)

Standardní

Apple aneb léta jdou Zdroj: telegraph.co.uk

OBSAH:

  1. Můj bejvalej kluk zvanej „XOR“ byl maniak do Appleu
  2. Osobní počítač typu „vše v jednom“ od společnosti Apple
  3. JOBS inovátor
  4. Revoluční reklama „Proč 1984 nebude jako 1984″
  5. „i“ v názvu výrobků Apple

Dlouho jsem neměla z žádný knížky pocit tolika propojení, nových zjištění, tolika věcí, který mi doklaply, jako při čtení knihy Waltera Isaacsona „Steve Jobs“. Věděla jsem, že existuje Jobs, ale netušila jsem, u kolika inovátorských věcí stál, že se kromě do světa počítačů a mobilů zapsal i do světa animovanýho filmu, že změnil podobu televizních reklam a hudebního průmyslu. Nechápala jsem, proč je Apple tak jedinečnej, kromě toho, že se na něj dobře dívá a stojí strašný prachy. Teď už to chápu. Jobs totiž dělal všechno dokonale.

technet idnes cz

678 stran PC (znamená původní cenu nikoli počítače, o kterých je tu řeč:) 499 Zdroj: technet.idnes.cz

„Lidé, kteří jsou natolik šílení, aby si mysleli, že mohou změnit svět, to opravdu dokážou“

Knihu „Steve Jobs“, exkluzivní a jediný oficiální životopis tohohle génia, napsal Walter Isaacson, bývalý šéf CNN a šéfeditor časopisu Time. I když tahle kniha vyšla měsíc po Jobsově smrti, není to oproti jiným žádná rychlokvaška, Jobs věděl, že se mu čas krátí, a sám autora už pár let před tím oslovil. Chtěl po přátelích, aby byli upřímní a říkali i nepříjemný pravdy, po Isaacsovnovi, aby to napsal podle pravdy. Jobs nechtěl text k autorizaci, tak Walterovi Isaacsonovi věřil.

Nenapsala jsem nakonec vůbec recenzi, protože nechci řešit klady a zápory knihy, sežrala jsem ji i s navijákem. Je jasný, že autor je obdivovatelem JOBSE a já taky.

1.Můj bejvalej kluk zvanej „XOR“ byl maniak do Appleu

20090917212942870

Převratný Macy s průhledným obalem

Když v roce 1998 uvedl na trh barevnej, průhlednej iMac, převratnej domácí počítač, žila jsem zrovna v Jihlavě s Xorem. Chlápkem, kterej miloval Macy. Měl jich doma celou sbírku. Mně to připadalo jako šrot, kterej nám všude jen zabírá místo. Dneska si myslím, že by to bylo na úžasnou výstavu, pokud mu je teda jeho maminka nechala v jejich garáži od chvíle, kdy jsem ho tam se všema věcma v roce 2002 vystěhovala.

Xor chvíli prodával v jihlavským Apple Storeu, kterej si dodnes pamatuju. Krásná velká skleněná výloha, bílý barový pult, všude krásný barevný Macy. Až u čtení Jobsova životopisu se mi to propojilo, tenhle obchod vymyslel génius v Americe a jako první prodával v podobným obchodě počítače. Ostatní firmy (počítače PC) byly připojeny k velkým nákupním centrům a výrobce neměl vliv na prodej.

2.Osobní počítač typu „vše v jednom“ od společnosti Apple

Jobs chtěl mít kontrolu. Chtěl mít všechno dokonalý. Proto si sám hlídal i prodej. Jen tak měl kontrolu nad svými výrobky od A do Z. Proto propojoval hardware a software v jeden celek a proto jsou jeho výrobky nekompatibilní s ostatními. iMacy se dokonce nedají ani rozdělat obyčejnejma šroubovákama, jedině v servisu v Apppleu. Protože když by prodal část a někdo jinej by ji použil ve svý jiný části, celek by mohl bejt na hovno, ale Jobs by na to neměl páky. Takže vše dělal rád po kupě, výrobky i výrobu.

Pamatuju si na Xora, jak se vždy s dalšíma Mekařema řechtali u vtipů na internetu, který se vysmívali PCčkářům. Jak jim furt padal OS (operační systém) Windows. Mekům se tohle prostě nestávalo. Byly jednoduchý a funkční. Zdroj: macfags.blogspot.com

U PC je možné vyměnit jednotlivé komponenty, zvyšovat jejich výkon, a zároveň při nesprávné volbě hrozí riziko nestability systému. iMac je proto vhodnou volbou pro řadové uživatele, kteří nepotřebují vysoce vyladěný počítač, ale preferují stabilitu.

I firma musela fungovat jako jeden organismus, žádný různý divize, který proti sobě bojujou. Každý pondělí se sešli zástupci všech sekcí a kecali a kecali a brainstormingovali.

Taky chtěl, aby bylo všechno dokonalý. I to, co není vidět. Proto mohl udělat iMac průhlednej, protože i to, co bylo uvnitř, bylo umělecký dílo.

Apple vznikl v garáži Jobsových adoptivních rodičů v roce 1975. S Jobsem tu dělal jeho kamarád „WOZ“ a další známí. Zdroj: niche.originpc.com

3.JOBS inovátor

Říkal, že člověk by měl na světě zanechat stopu. On jich zanechat hned několik.

„Nechci průzkum trhu, protože lidé nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážeme.“

1984 – iMac –domácí jednoduchý počítač pro obyčejné lidi, zvaný prostě „MEK“, proti PC nepadal, byl jednoduchý a měl spoustu příjemných uživatelských funkcí

Steve-Jobs-on-MacWorld-Magazine-1984

1984: představení nového počítače pro domácnost „iMac“

1995 – „Příběh hraček“ – se svou firmou Pixar změnil filmovou animaci a natočil řadu kasovních trháků, jako první Příběh hraček, do té doby animáky nefrčely, když nějaké byly, jen nakreslené ručně, nikdo animaci nepovažoval za konkurenceschopnou vůči hraným filmům

taringa net

Jobs, jeho tým a všechny jejich filmové animované hity. Příběh hraček, Život brouka, Příšerky s.r.o., Hledá se Nemo, Úžasňákovi, Auta, Ratatouille, Vall-I

2001 – iPod – přenosný hudební přehrávač, který způsobil revoluci v hudebním světě, walkmany či jiné přístroje neměli moc výdrž baterie a nevešlo se do nich moc hudby, iPOD byl na 1000 písní a baterie vydržela, dokud je nepřehrála, byl malej, jednoduchej s jediným ovládacím kolečekm, nerozbíjel se, původní byl čistě bílej, Jobs odmítal vyrábět jný barvy

ipod-nano-chromatic

iPOD

2001 – iTunes – digitální hudební software, odtud si lidi mohli nahrávat do svých iPODŮ hudbu, do té doby se písně kupovaly na discích nebo se prostě kradly, Jobs je koupil od nahrávacích společností a slavných hudebníků a za lacino je přes iTUNES prodával vlastníkům přehrávače iPOD, vydělali tak všichni, Jobs i nahrávací společnosti, i hudebníci, Jobs uznával duševní vlastnictví, proto neustále soudně bojoval s někým, kdo obšlehl nějaký z jeho výrobků

index

Nahrávací společnosti čekaly, že prodají 1 000 000 skladeb za 6 měsíců a prodaly jich tolik za pouhých 6 dní „Toto se zapíše do dějin jako revoluce v hudebním průmyslu,“ řekl Jobs

2003 – iTunes Store – společnost určená k online prodeji Apple spotřební elektroniky a distribuci hudby, v roce 2008 již největší hudební obchod na světě, nabízí 26 milionů skladeb, videí, elektronických knih a mobilních aplikací

2007 – iPhone – převratný dotykový mobilní telefon s vlastním operačním systémem a mobilním webovým prohlížečem, na tu dobu měl nadprůměrnej výkon, operační paměť, úložiště, dala se na něm pouštět hudba, filmy, když ho poprvé Jobs představil, v sále to hučelo jako v úlě a ovace na sebe nedaly dlouho čekat

iphone_6_review_hero

Klasicky eplovský ikonky ve tvaru čtverečku se zaoblenými rohy vznikly už kdysi u staršího Meku, Jobs řekl svejm designérům, aby do něj udělali takový ikonky a oni mu oponovali, že čtverec stačí, že zaoblit rohy by strašně trvalo a bylo by to hodně práce, při který by utekly jiný, mnohem důležitější věci. Že čtverec je všude, kam se člověk podívá, tak proč by měl mít zaoblený rohy. Jobs je vzal na procházku po městě a po pár minutách napočítal asi 20 čtverců se zaoblenými rohy na dopravních značkách, vývěsních štítech a tak. Designéři to uznali a vyrobili čtverečky se zaoblenými růžky.

computerhistory org

iPHONE byl první mobil s kompletně dotykovou obrazovkou MULTI-TOUCH, Jobs tam nechtěl tlačítka. Byl to taky první mobil, jehož obrazovka se překlápěla na ležato, kde se prsty daly posouvat věci do stran a nahoru i dolů, první mobil bez tlačítka ON/OFF. Prostě první v mnoha ohledech.

2010 – iPad – první masově rozšířený tablet, to, co využil u iPHONEU (multi-touch obrazovku), použil i u iPADU, Jobs chtěl vše tenké a jednoduché, i IPAD takový tedy byl

IPad_2_Smart_Cover_at_unveiling_crop

Po prvním oficiálním odhalení ho lidi zavrhli, nebyl v prodeji, takže si ho nemohli osahat, a připadal jim jako šunt, na twitteru o něm dokonce posměšně psali jako o iTAMPONU místo iTABLETU.

4.Revoluční reklama „Proč 1984 nebude jako 1984″

  • změnil i podobu reklamy, když v roce 1984 na natočení reklamního spotu na nový Macintosh najal světově proslulého filmového režiséra Ridleyho Scotta, který zrovna dotočil kasovní trhák Blade Runner (režíroval i filmy: Vetřelec, Hanibal, Gladiátor) a natočili spolu reklamu, ze který všem spadla brada

 „Chci něco, co zarazí lidi v chůzi, něco podobného hromu“

  • koncept vycházel z knihy George Orwella „1984“, reklama zobrazovala ducha revoluce osobních počítačů, už neměly být jen pro obří firmy, ale hlavně pro obyčejné lidi
  • korporaci tu znázornil Velký bratr (IBM), bezmozky a jeho slepé následovatele pak masa nemyslících lidí bez vlastních počítačů
  • natáčelo se v Londýně a v hlavní roli rebelující ženy byla diskařka, role davů s vysávanými mozky se zhostili skuteční skinheadi
  • reklama měla minutu a ta minuta stála v přepočtu 18 000 000 korun, ale vyplatilo se to
  • poprvý jí lidi viděli během megafotbalovýho utkání, ve kterém proti sobě stáli Riders a Redskins, reklamu, která se nepodobala ničemu do tý doby, vidělo 96.000.000 diváků

5.“i“ v názvu výrobků Appleu

  • Apple v roce 1984 řekl, že „i“ v názvu iMac značí internet, uživatelé iMacu totiž museli provést pouze dva kroky při nastavení připojení k internetu, které pak nepadalo, kdežto konkurence (počítače s operačním systémem Microsoft Windows) měla cestu na net mnohem složitější a furt jim pak padal
  • předpona se ujala a dnes ji používají mnohé další firmy při pojmenovávání svých výrobků
0903-iMac-Logo

Apple použil předponu „i“ také u dalších svých výrobků, např. iPod, iBook, iLife (iPhoto, iMovie, iDVD, iTunes, iWeb) a iSync

Apple_logo_Think_Different Ve druhém dílu Steve iJobs: “Chci rozezvučet vesmír“ (II.díl) budou kapitolky:

  • 1.Osobní život
  • 2.JOBS a rakovina
  • 3.Hlavní myšlenky
  • 4.Citáty Stevea Jobse
  • 5.STEVE JOBS z WIKI
  • 6.MIX VYZOBÁVKY na konec

2 responses »

  1. Pingback: Steve iJobs: „Chci rozezvučet vesmír“ (II.díl) | Maminátor

  2. Pingback: Strategie modrého oceánu: vyřaďte konkurenty ze hry | Maminátor

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s