Retrodovolená na drsném Baltu

Standardní

Jako malá jsem na Baltu nikdy nebyla, ale za bývalého režimu to byla klasika. Letos jsme tam vyrazili s celou rodinou. Nesnáším horko a ty čtyřicítky tady mi nedělaly dobře. Muž rád cestuje a děti toužily po tom poprvé vidět moře a hlavně do něj skočit a vznášet se na vlnách. Tak jsme vyrazili autem na Balt. Do polské Łeby. Pořádný retro.

Slovníček:

• normalny=normální (vstup)
  • ulgowy=poloviční (vstup)
  • grupowy=skupinový (vstup)

Bydleli jsme v chatičce v campu Amazonka vedle města Łeba, v části zvané Nowęcin. Majitelé milí, chatka pro 10 lidí za litr na noc super, ale bylo to 3 km od moře a pěšky trochu daleko. Příště bychom buď k moři jezdili autem a platili parking nebo spíš bydleli trochu blíž. Parkování ve městě stojí na den tak 90 Kč nebo 18 Kč/hod). Odkaz na náš camp (zde). Nejen v campu, ale i cestou od moře se hodí repelent, komárů je tu jak nas… Hlavně tak od pěti hodin… Fakt peklíčko. Všude, u moře, jezer, v parcích… Ťukají svými žíznivými sosáčky i do oken…

Trochu blíž k moři a hezčí pro rodiny s malými dětmi je Janina (odkaz zde) nebo Filarowka (odkaz zde). V centru Łeby směr duny je velký INTERCAMP 84 (odkaz zde).

Łeba a co jsme viděli, tak vůbec celé Polsko, je rovina, takže kola jsou všude a všude se dají půjčit, viděli jsme i vozíky či dětské sedačky, dětská kola, prostě vše. Cyklistický ráj.

Platí se tu zlotými, 1 zlotý=6 korun, kartou se skoro nikde nedá platit, ale bankomaty tu jsou

Łeba je klasické polské letovisko pro Poláky, něco jako v zimě náš Špindl ale kdyby byl plný jen Čechy. Moc cizinců tam není. Ale moře je boží, na městských plážích je dost narváno, ale čím víc do stran jdete, tím míň lidí tam je.

Kousek od Łeby je národní park, kterej stojí za to. Je vzdálen 7 km z Łeby, tam se parkne a odtud se dá jít pěšky nebo vás po parku vozí placené elektrobusíky zvané MELEKSY nebo si půjčíte ROWER (kolo), mají i s dětskými sedačkami. Kontakt na místní meleksové ekotaxi (odkaz zde).

Melex: místní ekotaxi

WYDMY RUCHOME: polská Sahara

Poblíž  Łeby jsou v národním parku (Słowiński Park Narodowyduny. Fakt krásné, obří. Plno lidí, ale je to velký zážitek. Výhledy do všech stran na jezera, na moře. Tohle místo nesmí chybět ve vašem dovolenkovém albu. Je to 7 km z Łeby, my tam jeli MHD a pak lilo a než jsme se třema přestupama dojeli dom, byli jsme modří jak švestky. Takže lepší vlastním autem, zaplatit parking a po parku pak jezdit na kole, meleksem nebo chodit pěšky. K dunám se od hlavního parkoviště před vchodem do parku dá jet i lodí po jezeře.

Łeba je trochu lunapark

Je tu lunapark, jurský park, lanové centrum, labirynt 3D, power park, prostě pan Kočka by tu byl jak doma. My dali jen duny a mořský svět.

Wydmy ruchome neboli duny byly super

Parking se platí, vjezd do parku se platí, meleks či rower se taky platí, ale nestojí to majlant

Sea park – oceanárium – mořský svět (v SARBSKU)

Děti na to viděly plakáty všude, tak to byla jediná lunaparková atrakce, kterou jsme byli ochotni podstoupit. Park tu stojí od roku 2012. Celorodinný vstup byl za 1200 korun+400 jídlo… Ale jako jo… Pro nás dospěláky to až tak nebylo, ale děti budou mít zážitky na mnoho let. Užily si to. Sea Park (odkaz zde). Otvíračky 9-19, krmení či živá šou s tuleni 10, 12, 14, 18. Velký parking a zadara. Jsou tam wecka, restaurace, dětská hřiště, je to na mnoho hodin. Je tu i FOKARIUM, FOKA=tuleň, čili v překladu něco jako tuleňárium.

Kousek za Seaparkem jsme objevili krásnou poloprázdnou pláž. Ze Seaparku nezahnete vlevo směr Leba, ale vpravo a hned v další vesnici Ulinia doleva podle cedule „PLAZA„. Je tam cesta na lesní placené parkoviště (8 zlotých) i s občerstvením, někdo parkoval i zadara u pole před příjezdem na tohle parkoviště. Z parkingu je to lesem (krásná pěšinka) po modré turistické značce asi 1 km. Pláž boží, vyčuhuje tam z moře vrak lodi, bohužel jen stěžeň, ale možná s potápěčskýma brejlema by se člověk mohl mrknout i na tu loď.

Krásná liduprostá pláž u vesničky Ulinia

U vesnice Ulinia je tahle pláž, kde nebyla ani noha, parking 1 km od pláže a jen za 8 Zlotých (6×8=48)

Na Baltu je krásně, kdo stejně jako já nesnáší horko, tady mu bude blaze. I když i 30 C jsme zažili, ale na pláži, kde pofukuje a moře má 17 C, třicítky nevadí. Fouká tu od odpoledne teda dost, lidi tu na pláž berou taková gumová kladívka a ohrádky, plus slunečníky. Ohrádky je chrání před větrem, aby jim nebyla zima.

Lidi, jídlo, pití

Ceny tu mají stejné jako u nás, v polských lidlech zvaných BIEDRONKA (beruška) nakoupíte všechno. Snídaně a večeře jsme si řešili sami a chodili jen na obědy. Mají tu hodně kebaby, guláše, sladké vafle a palačinky, po kterých dětem stoupne hladina cukru až do nebe, na pláži lidi dlabou špagetové ochucené klobásky, pěší prodejci nabízejí ledovou kávu, popcorn i jiné dobroty. My si užívali ryby na grilu s bramborami na grilu, ke všemu se tu dává kopr.

Ceny super, lepší než v Praze. Místní pivo dobrý, víc alkoholu než v našich pivkách. Ryby tu umějí, ráno si můžete jít do přístavu koupit čerstvé ryby nebo si je jet ulovit s placenou rybářskou výpravou. Lidi si nás nevšímali, dokonce ani těch několik málo Čechů, na které jsme tu narazili. Evidentně už retro neletí a my tu byli skoro jediní. Přitom nevím, proč, bylo to tam super a určitě bychom jeli zas. Až na tu cestu…

Čápi tu mají všude, v každé vesnici je čapí hnízdo na komíně, čápi chodí v houfech po polích, jsou prostě všude. Čáp=BOČAN

Jak se tam dostat a na co se při cestování do Polska připravit?

Google mapy to počítaly na 9 hodin. My to jeli 13. Goggle maps nepočítá s Poláky na silnicích, s Poláky na „polských“ silnicích. Cesta z Prahy do Leby je dlouhá zhruba 900 km. Jede se přes sever Čech (Ústí nad Labem) do německých Drážďan, kolem Berlína a stále nahoru směr Polsko. Tam jsme jeli přes Štětín, zpět přes Svinoústí. Čechy OK, Německo naprosto v cajku, jeli jsme navečer a v noci a Německo byla pohádka.

Polsko byla noční můra

V noci to ještě šlo, potýkali jsme se „jen“ s děsnými cestami a občas ignorantem za volantem. Ale zpáteční cesta přes den? Poláci jezdí jak prasata a silnice stojí za bzum. O dálnicích se jim v této části země jen zdá. Poláci jezdí výhradně po hlavních tazích a klidně tam trčí v kilometrových kolonách. Takže díky bohu za navigaci v mobilu, objížděli jsem kolony způsobené prací na silnicích po vedlejších silničkách, kde nebyla ani pneumatika. Bez dobré mapy už bych do Polska nejela. Je tam totiž tak blbý signál, že ani navigace nefachala všude. Takže s sebou: podrobnou MAPU a jet V NOCI!!!!

Poláci jezdí jak prasata, nepoutají se, jezdí na červenou i na přejezdu kolejí, dvojitá čára není zeď. Tohohle divočáka jsme potkali ve Svinoústí.

Zajížďka přes Svinoústí

Zpátky jsme jeli přes den a 220 km z Leby směr Štětín jsme jeli 5 hodin… Naše nervy už to nevydržely a odbočili jsme do Svinoústí. Najednou nádherná cesta, hezké výhledy a žádní vražední Poláci za volanty. Takže, i když jsme si trochu zajeli, cesta byla příjemná. Ve Svinoústí je maják, největší v Polsku a jeden z největších v Evropě, ale k němu jsme se nedostali, jen na hnusnou městskou pláž vedle továren. Kromě nás a hromady mrtvých medůz se tu koupal i bezdomovec, prostě proti Lebě nebe a dudy.

Ve Svinoústí se musí jet přes záliv přívozem (je zadara), což nás všechny bavilo. Byla sobota, čili žádné mnohahodinové fronty, jaké tu prý u přívozu bývají ve všední dny. Město mě neuhranulo, jídlo drahý, město cenově poněmčené. Příště už bych tudy nejela.

Poláci svého Boha dost prohání, aby jim na silnicích zachránil kejhák

Ale cesta není cíl, cílem byl Balt a tam jsme dojeli. Lépe v noci než přes den a obrněni proti polských řidičům. Poláci jsou silně věřící národ, tak muž si z toho dělal srandu, že potřebují riskovat za volantem, aby měl Bůh při jejich střežení co dělat. Když jsme stáli na přejezdu a už svítila červená, fronta za náma troubila a předjížděla nás. Tady se zastavuje asi až ve chvíli, kdy je vidět vlak… To jsme u nás viděli na přejezdu ve Studénce… Jo a v krámu ve frontě muže předběhla jeptiška…  Tak asi tolik o Polácích… Balt mají hezký a rozhodně stojí za to. Nebyli jsme tu naposledy.

Jezero Sarbsko hned u našeho campu, jezdí se tu na lodičkách, půjčují tu serfy, ale nekoupe se tu

Pláž C v Lebě

Pláž u dun v přírodním parku

Pláž B v Lebě

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )